Hírek
2021. Február 23. 07:46, kedd |
PR
Forrás: fmc.hu
Itt az új és szigorúbb 2021-es drón törvény!
A pilóta nélküli repülő eszközöket évek óta készül szabályozni a hatóság. Nem csak itthon,
hanem az Európai Unión belül is. Ezzel összhangban lépett életbe 2021. február 10-től az új és a korábbinál sokkal kevésbé elnézőbb szabályozás.
A szabályozás külön választja a speciális, az engedélyköteles, és a nyílt kategóriába sorolható pilóta nélküli légijárműveket. Azonban az első kettő kategória oly mértékben szigorú és egyben speciális tevékenységi körbe tartozik, hogy azt meghagynám a nagyon szakértőknek.
Ezért most inkább azzal foglalkozunk, hogy mi a helyzet ha gyermek vagy apukája drónozásra adná a fejét. Ebben az esetben minden bizonnyal a nyílt kategóriába tartozó röptethető játék, esetleg kamerás, verseny- vagy hobbidrónokkal találkozhatunk, illetve ide sorolhatók még a távirányítású repülők, helikopterek is.
Meddig játék a drón?
A jogszabály úgy rendelkezik, hogy 120 gramm súlyig, a kamera és mikrofon nélküli, 100 méternél messzebb repülni nem képes pilóta nélküli légijármű esetén nincs semmi dolguk az üzemeltetőknek. Ezek azok a játékok, amelyek szinte bárhol, bármikor repülhetnek, természetesen a józan ész határain belül.
Amennyiben a drónunk, repülőnk, helikopterünk rendelkezik kamerával és nehezebb, vagy messzebbre repül, akkor onnantól mind a gépnek, mind pedig a pilótának meg kell felelnie az eszköz kategóriájába sorolt feltételeknek. Ehhez a legjobb iránymutató az eszközünk súlya. Amennyiben a drónunk súlya 250 gramm feletti, akkor már biztosan kell rendelkeznünk biztosítással és pilóta-jogosultsággal is.
A játékdrónok meghatározása amúgy nem túl bonyolult. Igyekeztek egyértelműen megfogalmazni:
Azok a repülő, rotoros eszközök, amik biztosan könnyebbek 120 grammnál, nincs rajtuk semmilyen kép vagy hangrögzítő eszköz (például mikrofon, kamera), és nem képesek 100 méternél messzebb repülni a távirányítót birtokló pilótától, azok a játék kategóriába sorolandók.
Ha ez a három kitétel egyszerre teljesül, akkor nincs semmi dolgunk sem. Akkor úgy és ott drónozunk, ahogy csak szeretnénk. Azonban, ha a drón ugyan könnyű, de van rajta mondjuk egy kamera, akkor már bizony regisztrálnunk kell.
Mikor és hol kell regisztrálni?
Nagyon fontos tisztában lennünk azzal, hogy amennyiben a fenti kategórián kívül esik a drónunk, akkor kötelező a regisztráció!
Először is regisztrálni kell magunkat pilótaként, másodszor pedig regisztrálni kell minden, a fenti játék kategóriába nem sorolható repülő eszközünket. Akkor is, ha csak hétvégén, a kert végében vagy a szántóföld közepén, esetleg lakott területen kívülre járunk a barátokkal szórakozni.
Minden 16 év feletti, a nem játék kategóriába sorolt drón tulajdonosnak regisztrálnia kell magát az állami rendszerben, és egy online tesztet is ki kell töltenie, ahol a repülésbiztonsággal, légtérhasználattal és korlátozásokkal, az adatvédelmet a biztosítást (és természetesen még sok minden mást) érintő kérdésekkel találkozhatunk.
A vizsga díjköteles, ellenben akárhányszor próbálkozhatunk a sikeres vizsga letételéig. Azonban maga a teszt abszolút nem olyan könnyű, hogy azt egyszerű guglizással abszolválhatnánk. Itt mindenképp el kell végeznünk egy alap pilóta tanfolyamot, melyet jelenleg a Közlekedéstudományi Intézet szervez, bár a jövőben valószínűleg lesznek más vizsgahelyszínek is, ahol kitanulhatjuk a drónozást.
Ha pedig az online vizsgán sikeresen megválaszoltunk (kategóriától függően) a 40 kérdésből 30-at helyesen, akkor kapunk egy 12 számjegyű kódot, ami onnantól fogva az Európai Unión belül azonosít minket, mint engedéllyel rendelkező, regisztrált drónpilótát.
Természetesen ha valaki speciális légi járműveket üzemeltet – mondjuk agrár-, vagy filmes drónt – akkor szigorúbb szabályozásnak, szigorúbb tanfolyamon, komolyabb vizsgának kell megfelelnie.
A sikeres pilótavizsgát és regisztrációt követően még nincs vége a feladatoknak, hiszen minden egyes tulajdonukban lévő és engedélyköteles drónt a különböző osztályok, és szabályok szerint szintén regisztrálunk kell a saját kategóriájának megfelelően.
A szabályozás itt kezd bonyolódni. Először is vannak ugye pilóta osztályok, melyekre az A jelzésű osztályozás vonatkozik, és vannak a járművek, melyekre a C jelzésű osztályozás vonatkozik.
Ugyanakkor létezik ezeken kívül még kettő kategória. Ezek a Speciális és a Nyílt kategória. Ezen utóbbiba fog tartozni a drónozók zöme is.
Az osztályozás részleteibe azok bonyolultsága végett nem érdemes itt és most belevágni. Ezt érdemes inkább a szakmai oldalakról megtudni, mint például a Közlekedéstudományi Intézet.
Amit kiemelni érdemes, hogy az egyik hazai legismertebb és legkeresettebb típus, a DJI Mavic Air és Mavic Mini típusok az A1-es pilóta osztályba tartoznak és C0/C1 besorolású légijárművek, melyek használata minden esetben regisztrációhoz és vizsgához kötött.
Ezek érdekelhetnek még
2024. December 12. 19:55, csütörtök | PR
Fókuszban az Oktatás a Jánosik és Társai Kft.-nél
„Az innováció és a folyamatos fejlődés központi szerepet játszik a Jánosik és Társai Kft. életében.
2024. December 06. 13:04, péntek | PR
Újabb meredek emelkedés, élen az Apple Pay
kétéves összevetésben 180 százalékkal nőtt az okostelefonos fizetésekhez köthető forgalom
2024. December 03. 16:33, kedd | PR
Kreatin – az alváshiány okozta gondokat is enyhíti
Széles körben eddig a kreatin teljesítményfokozó hatása volt ismert, több kutatás azonban megállapította, hogy a táplálékkiegészítő csökkenti az alváshiányból fakadó problémát és javítja a koncentrációt.
2024. December 02. 19:19, hétfő | PR
Hogyan optimalizálhatjuk a karácsonyi bevásárlást?
a jól használt mesterséges intelligencia időt és pénzt takarít meg számunkra